Polyvagaal theorie en SSP (Safe en Sound Protocol)


Hoe zorgen we voor een gezonde regulatie?
 Ken je het dat:

 

  •           Je last hebt van terugkerende stress of spanning;
  •           Je steeds maar niet je passie en/of flow kunt vinden;
  •           Je automatisch wantrouwend bent en geen vertrouwen hebt?

 

Wat maakt dat de een vertrouwen heeft en de ander automatisch wantrouwend is? 

 

Daarover geeft de Polyvagaal theorie van Dr. Stephen Porges ons inzicht. Deze geeft heldere informatie waarom je zomaar ineens in een bepaalde reactie schiet. Vechten of vluchten, maar ook vastzitten in jezelf en immobiel worden, niet meer goed kunnen denken en niet meer kunnen kiezen. We weten nu dat dit een automatische reactie van het autonome zenuwstelsel is.

 

 

 

Je denkt dat jezelf stuurt, maar regelmatig word je gestuurd door je autonome zenuwstelsel. Doordat je dit kan herkennen krijg je de mogelijkheid om weer terug te keren naar een andere staat van bewustzijn. Een staat van zijn waarin je wel contact kunt maken met jezelf en vervolgens weer in beweging kunt komen. Waarin je ontspanning ervaart en twinkeling in je ogen krijgt en niet meer alleen maar in de aanval of de verdediging schiet of in de paniek. Hoe mooi is dat!

 

Door uitleg van de werking van het autonome zenuwstelsel, oefeningen, muziek methode SSP is het mogelijk om meer zelf te kunnen sturen.

 

Je Autonome Zenuwstelsel

Mensen bezitten, als gewervelde dieren, het hoogst ontwikkelde zenuwstelsel.

Een deel van je zenuwstelsel is verbonden met je gedachten en je vrije wil. Dit heet je Animale Zenuwstelsel.  Een ander deel van je zenuwstelsel is automatisch. Dat heet het Autonome Zenuwstelsel. Dit deel van je zenuwstelsel regelt allerlei functies die altijd doorgaan, waar je niet over na hoeft te denken. Je spijsvertering gebeurt zonder dat je daarvoor een bewuste keuze gemaakt hebt. Je hart klopt de hele dag door. Je ogen knipperen als er oogvocht nodig is. Als het warm is ga je zweten, als het koud is krijg je kippenvel.

Je zenuwstelsel is het deel van je lichaam dat helpt om je veilig en levend te houden. Zolang het door verschillende verdedigingstoestanden gaat en dan weer in veiligheid komt, werkt alles prima. De problemen verschijnen wanneer het systeem vast komt te zitten en in een staat van verdediging schiet, zonder dat je gereedschap hebt om uit die verdedigingstoestand te komen en terug te keren in de veiligheid.

 

De drie lagen van het autonome zenuwstelsel

Porges onderscheidt drie banen van het autonome zenuwstelsel:

  • Het ventrale (groene) deel daar voelen we ons veilig, daar zijn we in staat tot sociale contacten;
  • Het sympatische (rode) deel,  daar voelen we ons onveilig en gaan we vechten, vluchten of kort bevriezen. We staan aan en blijven vaak aan.
  • Het dorsale (zwarte) deel, daar zitten we vast, we voelen niet meer, we zijn verlamd en immobiel.

De mogelijkheid

Deze 3 banen hebben we nodig om onze veiligheid te regelen. Gedurende de hele dag bewegen we ons door deze banen van het autonome zenuwstelsel.

Een voorbeeld:

Onderstaand grafiekje laat zien hoe je deze dag door de lagen van je autonome zenuwstelsel heen gaat.

Ik sta op en ik voel me fijn, ik ga rustig ontbijten en vervolgens vertrek ik naar mijn werk (groen). Om 11.00 uur krijg ik een telefoontje van mijn dochter dat ze ziek naar huis is gegaan, ik schrik en meteen wil ik in de actie (rood). Even later hoor ik dat mijn partner al thuis is en kan ik weer in de rust (groen). Net als ik om 17.00 uur naar huis wil gaan belt er een klant die heel ontevreden is, ik verlam en weet niet meer wat te zeggen, ik heb het gevoel dat ik niks kan (zwart). Later op de avond vind ik afleiding en kan ik het even relativeren na een gesprek met mijn partner. Als ik in bed lig neemt het me toch weer over en voel ik me waardeloos. Het lukt me niet om weer in de rust te komen.

 

Wat als je je te lang niet rustig of veilig kunt voelen?

De werking van de SSP-methode (Safe en Sound Protocol)

We werken met de Polyvagaal theorie op een praktische manier om je te helpen de taal van je zenuwstelsel te begrijpen, je eigen vertrouwde verdedigingspatronen te leren kennen en vooral om vanuit je eigen kracht spanning op te kunnen vangen.

Mocht je vastzitten in een verdedigingspatroon dan kunnen we deze vastzittende verdedigingspatronen onderbreken en het autonome zenuwstelsel in de richting van veiligheid en verbinding brengen. Dit doen we met de SSP-methode. Dit is een vijf uur durende muziektherapie om verstoringen en spanningen weer te reguleren. Tijdens deze sessies ervaart het autonome zenuwstelsel weer verschil tussen de drie banen.
We oefenen en leren vervolgens verschillende vaardigheden om gezonde regulatie te krijgen en veerkracht op te bouwen. Je krijgt handvatten om eindeloos te oefenen. Zo kunnen oude patronen worden omgezet naar nieuwe mogelijkheden.

 

Zodoende ga je je veilig voelen met jezelf, in je lichaam en vandaaruit gezonde acties ondernemen in plaats van in een overlevingspatroon van vechten, vluchten of bevriezen te schieten.

 

Dit traject is ook bruikbaar voor professionals die werk doen waarbij ze voortdurend alert moeten zijn op hun eigen veiligheid (Bijvoorbeeld bij de politie, zorg- of ambulance of bij Veilig Thuis).

 

 

Algemene gegevens

Begeleiding: Gerda de Leeuw en Renate Kelderman

 

Waar

IVT Centrum voor ontwikkeling, op onze mooie natuurlijke plek van 1,7 ha. in Neede, met water, bomen, bloemen en vogels.


Voor inlichtingen en/of aanmelden

IVT Centrum voor Ontwikkeling                  
Hoonteweg 1A, 7161 LB Neede
telefoon 0545-478346
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.ivtontwikkeling.nl